آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

پس از کشف نفت در شهر مسجد سلیمان لزوم ایجاد یک پالایشگاه نفت برای تصفیه نفت به نظر میرسید به همین دلیل این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ توسط مهندسان انگلیسی ساخته شد.


ظرفیت پالایشگاه آبادان

این پالایشگاه در ابتدا روزانه ۲۵۰۰ بشکه در روز نفت تصفیه میکردتوسعه پالایشگاه آبادان از سال 1312 شمسی(1932 میلادی) با لغو قرارداد موجود ANGELO IRANIAN و عقد قرارداد جدید نفتی شتاب بیشتری گرفت ، نقطه عطف در قرارداد جدید این بود که پیش بینی های لازم برای تعلیم و آماده نمودن ایرانیان برای جانشینی خارجیها بشود ، به همین منظور پایه های دانشکده نفت آبادان نیز ریخته شد . این دانشکده در سال 1318 شمسی دائر و در سال1319 شمسی افتتاح گردید .  ظرفیت پالایشگاه آبادان در سال ۱۳۳۰ به ۵۰۰۰ بشکه در روز بود که پس از سرمایه گذاری شرکتهای خارجی به۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید و به بزرگترین پالایشگاه جهان لقب گرفت.

پالایشگاه آبادان در جنگ های جهانی

در سالهای جنگ بین المللی اول پالایشگاه آبادان به منظور دستیابی بیشتر به تهیه سوخت برای کشتیهای جنگی ، گسترش بیشتری یافت .

در جنگ جهاني دوم نيز پالايشگاه آبادان به دليل تهيه تحويل سوخت هواپيما به مقدار 25 هزار بشكه در روز شهرت جهاني يافت، به‌طوري كه تهيه‌ سوخت مورد نياز هواپيماهاي متفقين سهم بسزايي در پيروزي‌هاي آن‌ها داشت. 

 

د چون دارای موقعیت بندرگاهی بود رودخانه های آب شیرین در مجاورت این شهر قرار داشتند و نزدیکی به خلیج فارس و چاه‌های نفت را می‌شود از عمده دلیلهای انتخاب آبادان برای احداث این پالایشگاه دانست.و بطور کلی جزیره آبادان به دلیل نزدیکی به مناطق نفتخیز ، قرار گرفتن در میان رودخانه های اروند و بهمنشیر ، در فاصله 71 کیلومتری خلیج فارس و قابل دسترسی به آبهای آزاد دنیا انتخاب گردید .

 

این پالایشگاه در جنگ ۸ ساله به دلیل نزدیکی بسیار به کشور عراق که فقط به اندازه عرض رودخانه اروندرود بود مورد اصابت موشکهای بسیاری قرار گرفت و عملاً تعطیل شد.

 

پالايشگاه آبادان پس از پايان جنگ عراق علیه ایران بخاطر وارد آمدن خسارات و صدمات شديد بسياری از واحدها و دستگاههای خود را از دست داد اين پالايشگاه قبلاً داراي چهار دستگاه تقطير هر يك با ظرفيت تقريبی ۱۰۰ هزار بشكه درروز يك واحد تقطير با ظرفيت۱۳۰ هزار بشكه و دو واحد تقطير در خلا هر يك با ظرفيت۴۰هزار بشكه و چندين واحد توليد فراورده و نيز حدود۲۰۰ مخزن ذخيره مواد نفتي بوده است . در دوران جنگ بسياری از اين واحدها و بخشها تخريب گرديدند. اما پس از تصويب قعطنامه۵۹۸ شوراي امنيت سازمان ملل متحد و برقراری آتش بس عمليات بازسازی فاز اول اين پالايشگاه با ظرفيت ۱۳۰ هزار بشكه در روز آغاز و در فروردين ماه ۱۳۶۸ واحد بازسازی شده تقطير ۸۵ وارد مدار توليد شد . فرآورده های توليدی در اين مرحله عبارتند از: گاز مايع ، بنزين ، نفت سفيد ، نفت گاز و نفت كوره سبك ، گوگرد و ماده اوليه كارخانه هاي روغن سازي.

بندر ماهشهر نيز كه از سال ۱۹۶۹ ميلادی(۱۳۴۸ شمسی) بصورت مركزی براي صدور فرآورده هاي نفتی در آمد و از نظر انتقال فرآورده گلوگاه پالايشگاه آبادان محسوب مي گردد، در حال حاضر با دارا بودن ۷۲ مخزن با ظرفيتهای مختلف و ۱۸ اسكله بارگيری و تخليه محصولات نفتي و كالا يكي از بنادربزرگ صادرات فرآورده هاي نفتی در جهان به شمار مي رود كه قادر به پذيرفتن كليه كشتيهای حمل فرآورده تا حد ظرفيت ۵۰ هزار تن مي باشد. بدنبال راه اندازی فاز اول ديگر دستگاه های پالايشگاه نيز از جمله واحدهای تقطير در خلا ۸۰ و ۷۵ و واحد تقطير در خلا ۶۰،۵۵، تبديل كاتاليستی، تفكيك گاز،كت كراكر،تهيه حلال و كارخانه روغن سازي در مدار توليد قرار گرفتند.

 

پالایشگاه آبادان در حال حاضر با ظرفت تولیدی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند که همچنان بزرگترین پالایشگاه ایران محسوب میشود. هم اکنون در پالایشگاه یک مجتمع بنزین سازی در حال احداث است که تا پایان سال ۱۳۸۹ افتتاح خواهد شد که ظرفیت تولیدش ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز است.

فرآورده های پالایشگاه نفت آبادان[۳] پالایشگاه نفت آبادان یکی از فعالترین پالایشگاه های ایران است که با تمام ظرفیت خود در حال حاضر به فعالیت مشغول است. این پالایشگاه در حال حاضر فرآورده های زیر را تولید می کند: گاز مایع، بنزین موتور ، نفت سفید ،نفت گاز، سوخت جت ، نفت کوره ، انواع روغن موتور پایه ، انواع قیر، انواع حلال های نفتی ، گوگرد ، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) ، گاز(خوراک پتروشیمی آبادان )


انفجار و آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آبادان

در تاريخ ۹۰/۰۳/۰۳ هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزینسازی در فاز سه پالایشگاه آبادان با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، انفجاری در پالایشگاه روی داد که به آتش‌سوزی، پخش گازهای سمی و کشته و زخمی‌شدن تعدادی از کارکنان پالایشگاه منجر شده‌است.

پالایشگاه آبادان۱۰۰ ساله شد

پالایشگاه آبادان در سال ۱۲۹۱ با۲۵۰۰بشکه در روز بعنوان اولین تصفیه خانه نفت کشور آغاز به کار کردو امروز در سال۱۳۹۱ جشن یک صد سالگی خود و یک قرن صنعت پالایش نفت در ایران خواهد گرفت . این پالایشگاه در ۱۰۰ سال گذشته نشیب و فراز های بسیاری از سر گذرانده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیپالایشگاه نفت آبادان
[ ] [ 11:47 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ